poniedziałek, 16 kwietnia 2018

Teatr renesansowy


Teatr renesansowy
Naśladowanie wzorów antycznych oraz poszukiwanie w dorobku starożytnych inspiracji intelektualnych i artystycznych nie ominęły również renesansowego teatru. Wprawdzie gatunki dramatu średniowiecznego zachowały pewną żywotność w teatrze ludowym,np. najsłynniejsze polskie misterium Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pańskim powstało ok. 1580 r., ale zanikły niemal zupełnie na scenach dworskich i szkolnych. Tam wystawiano głównie tragedie i komedie antyczne, później także wzorowane na nich utwory współczesnych  autorów, np. Odprawę posłów greckich Jana Kochanowskiego. Powstałe w owym czasie sztuki nazywane są dziś często dramatami humanistycznymi, ze względu na to, że przy zachowaniu starożytnej formy nawiązywały do renesansowych idei.


Teatr elżbietański
W Anglii  dynamicznie rozwijały się teatry publiczne. Grali w nich zawodowi aktorzy tworzący zespoły zwane trupami lub kompaniami. Przedstawienia początkowo odbywały się na dziedzińcach zajazdów, później w specjalnie zaprojektowanych budynkach. Pierwszy londyński teatr publiczny nazywał się po prostu The Theatre, a najsłynniejszy - The Globe. Teatr elżbietański, którego nazwa pochodzi od imienia panującej wtedy królowej Anglii Elżbiety I, cechował się skrajną umownością i koncentracją na tekście. Niemal zrezygnowano z dekoracji i rekwizytów, jedynie kostiumy aktorów (wyłącznie mężczyzn) wyróżniały się wykwintnością i bogactwem. Chętnie też wykorzystywano efekty teatralne, np. wystrzały z armat. Sztuki wystawiane w angielskich teatrach publicznych radykalnie zrywały z kanonem antycznym. Nie respektowały ani reguły trzech jedności, ani zasady dekorum. Aby przyciągnąć widzów, autorzy sztuk często sięgali do historii miłosnych lub wątków sensacyjnych. Ukazywali wyrazistych bohaterów, o bogatym życiu wewnętrznym, uwikłanych w zdeterminowane perypetie. Ich los nie był już, tak jak w dramacie  antycznym, zdeterminowany przeznaczeniem i wolą bogów, ale przede wszystkim psychologią  oraz siłą charakteru. Dramat elżbietański, którego głównym przedstawicielem jest William Szekspir, wywarł duży wpływ na romantyków i twórców nowoczesnego dramatu.

Teatr The Globe (zdjęcia)








Królowa Elżbieta I





Przedstawiciele teatru elżbietańskiego i ich dzieła:


 - William Szekspir
Hamlet, Makbet, Romeo i Julia, Król Lear, Sen nocy letniej







-Christopher Marlowe
Żyd z Malty, Tragiczne dzieje doktora Fausta, Edward II



-Thomas Kyd
Ur-Hamleta




Włoska komedia Dell'arte
W połowie XVI w. powstaje w Italii na marginesie oświeconego i elitarnego dramatu humanistycznego i w opozycji do komedii zwanej erudyta ( uczona) samorodna komedia ludowa. Nazywano ją komedią dell' arte lub dell'inproviso, gdyż była improwizacją przez aktorów. Było to pierwsze zerwanie teatru z literaturą.

Maski commedii dell'arte obejmowały około 10 stałych typów postaci:



-PANTALONE

Stary, bogaty i zrzędliwy kupiec, rodem z Wenecji. Na twarzy ma wąsy i długą, capią bródkę. Ubrany w czarny, długi płaszcz, narzucony na czerwoną kurtkę; nosi czerwoną czapkę. Zakłada ciemną maskę z wydatnie zakrzywionym nosem. Zazwyczaj ma córkę na wydaniu, albo też sam podejmuje niewczesne zaloty, stając się pośmiewiskiem otoczenia.

-DOTTORE

 Stary, gadatliwy prawnik, rodem z Bolonii będący przyjacielem Pantalone. Ubrany w czarny kostium, który okrywał krótki płaszcz, na głowie nosił biret. Jego wypowiedzi dotyczyły na ogół banalnych spostrzeżeń, które przedstawiał niczym naukowe odkrycia.





-ARLEKIN

Wiecznie zakochany, sprytny służący, angażujący swego pana lub siebie w liczne tarapaty. Ubrany w kostium zszyty z kolorowych trójkątów lub rombów.


- BRIGHELLA


Typ przebiegłego, złośliwego i cynicznego służącego, rodem z Bergamo. Jego kostium składał się z białej bluzy i białych spodni z zielonym galonem, występował przeważnie w komicznej masce, często z brodą; rola rozwinęła się w pełni w XVII w.




-SCAPINO

Postać chytrego, przebiegłego służącego. Odziany na początku XVII wieku w luźne suknie, lecz później ubrany jak lokaj w zielone i białe galony,





-PULCINELLA

Postać gbura. Jego charakterystycznymi cechami były garb, komiczne zachowanie i głos. Jest najbliżej spowinowacony z Brighellą, ale starszy od niego i bardziej skomplikowany. Jego maska z głębokimi zmarszczkami, haczykowatym nosem i złymi oczami symbolizuje jego naturę: jest nieludzki i egoistyczny.







-PIERROT

Postać smutna i romantyczna, charakteryzująca się twarzą wybieloną mąką. Ubrany w biały strój. Pierrot na twarzy miał namalowane duże, czarne łzy, a na białym stroju ogromne, czarne guziki. 



- COLOMBINA

Wesoła i sprytna służąca. Nosiła stylizowany kostium -czepek, biała bluzka z dekoltem, zielona sznurowana kamizelka z bufiastymi rękawami, błękitna lub różowa sukienka z dużą czerwoną kokardą przypiętą do prawego boku.



- CAPITANO

Żołnierz-samochwał, chełpiący się rzekomymi podbojami orężnymi i miłosnymi. Odziany w strojne szaty, w masce z długim nosem i straszliwymi wąsami, budzi przerażenie swoim wyglądem, a śmiech tchórzostwem.


- SCARAMUCCIA


Pochodzący z Neapolu żołnierz-samochwała. Pojawił się w sztukach commedia dell’arte około roku 1680, zastępując postać Kapitana. Występował w czarnym kostiumie hiszpańskiego wojaka. Na końcu komedii za swoje samochwalstwo zbierał cięgi z rąk Arlekina.








Źródła:
  • Nowa Era Małgorzata Chmiel, Anna Równy Ponad słowami klasa 1 część 2 Zakres podstawowy i rozszerzony     Podręcznik do języka polskiego dla liceum i technikum
  • Wydawnictwo IBIS Kompendium Język polski Jadwiga Matoszko- Czwalińska
  • https://encyklopedia.pwn.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

"Don Kichot" Miguel de Cervantes

Miguel de Cervantes (1547-1616) Pisarz hiszpański. prowadził barwne i awanturnicze życie. Był żołnierzem, członkiem trupy teat...