MAKBET
Tragedia Williama Szekspira napisana około roku
1606, należy do najczęściej wystawianych i adaptowanych sztuk szekspirowskich,
jest również najkrótszą tragedią jego autorstwa.
Makbet jest rycerzem, wojownikiem, ma wszystkie cechy idealnego rycerza. wiernie służy ojczyźnie, swojemu władcy, zacny król mu ufa.
Makbet pewnego razu spotyka trzy czarownice, które przepowiadają mu, że mężczyzna zostanie królem. Jednakże tak na prawdę to przyjaciel Makbeta- Banko ma zostanie ojcem prawdziwych władców, a rodzina głównego bohatera zostanie przeklęta. Na początku Makbet ignoruje przepowiednie, ale te zaczynają się sprawdzać.
Zostaje panem Kawdoru. Banko ostrzega Makbeta, żeby nawet nie próbował myśleć, żeby zostać królem i pozbyć się obecnego. Główny bohater nie potrafi sobie wyobrazić, że może dojść po trupach do celu. Wystarcza mu jedynie lojalna służba.
Lady Makbet, jego żona, wierzy przepowiedni. Napełnia ją trwogą zachowanie męża, który na początku nawet nie myśli aby zostać królem. Postanawia pomóc dokonać zbrodni. Makbet ma dylemat. Wie, że jeżeli zabije Dunkana, obecnego króla, czeka go kara, będzie mieć wyrzuty sumienia, jedna zbrodnia pociągnie za sobą kolejne.
Jednak powoli zostaje opętany przez własną ambicję. Wraz z żoną zabija władcę. Makbet jest przerażony zbrodnią jaką dokonał. Boi się każdego szelestu, widzi krew na swoich rekach. Nie ma już szczęścia w jego życie. Jego sumienie zostało splamione.
Makbet panicznie boi się o to, że jego zbrodnia może zostać odkryta, czego konsekwencja może być utrata władzy. Uważa, że dopóki żyje Banko- osoba, która wiedziała o przepowiedni, "jego tron" jest zagrożony. Ma świadomość, że spróbują go obalić synowie przyjaciela. Postanawia się go pozbyć. Nie może się już cofnąć.
Każe zamordować także dzieci Banka. Jednemu z synów udaje się uciec. Prześladowany wyrzutami sumienia i obawy przed zemsta udaje się ponownie do czarownic, które przepowiadają, że żaden zrodzony z kobiety człowiek nie zdoła zabić Makbeta i będzie on pokonany dopiero, gdy Las Birnam podejdzie pod mury jego zamku. Uspokojony tymi przepowiedniami Makbet rządzi jako krwawy tyran, otaczając się szpiegami i mordercami. Naród odwraca się od niego.
Syn Dunkana, któremu udało się uciec po tym jak zamordowano jego ojca wraz ze sprzymierzeńcami wraca do Szkocji i zmierza do zamku. Żołnierze okrywają się zerwanymi w lesie zielonymi gałązkami i wygląda to tak, jakby las Birnamski podszedł pod mury. W tym czasie Lady Makbet popełnia samobójstwo, ponieważ ogrom jej zbrodni przygniata ją. Wydaje jej się, że widzi krew na swoich rękach, która należy do jej ofiar. Nie ma innego wyboru, jak odejść z tego świata.
Zrozpaczony Makbet rzuca się w wir walk i ginie z rak Makdufa, który nie zrodził się w sposób naturalny, lecz został wyjęty z łona matki przy pomocy zabiegu chirurgicznego.
Przepowiednie spełniają się.
Trzy wiedźmy wyczarowujące zjawę William Rimmer |
Bohaterowie:
Dunkan – Król Szkocji
Malkolm – starszy syn Dunkana
Donalbein – młodszy syn Dunkana
Makbet – wódz w armii króla Dunkana; najpierw tan Glamis, później
tan Cawdoru,
a następnie król Szkocji po zamordowaniu Dunkana
Lady Makbet – żona Makbeta, później królowa Szkocji
Banko – przyjaciel Makbeta i II wódz armii Dunkana
Fleance – syn Banka
Makduf – tan Fife
Lady Makduf – żona Makdufa
Syn Makdufa
Ross, Lennox, Angus, Menteith, Caithness –
tanowie szkoccy
Siward – dowódca wojska angielskiego
Siward młody – syn Siwarda
Sejton – poddany Makbeta
Hekate – królowa czarownic
Trzy czarownice – przepowiadają Makbetowi, że zostanie
królem
Zbójcy
Odźwierny – portier w zamku Makbeta
Doktor – lekarz Lady Makbet
Dama – służąca Lady Makbet
Przedstwienie Makbet w Teatrze Kapitol |
Makbet- profil psychologiczny
Makbet
|
Lady Makbet
|
Twarz zewnętrzna
|
|
Makbet przedstawia się jako wierny poddany, który nie pożąda
zaszczytów, nagród, deklaruje, że najwyższym szczęściem jest dla niego służba
u króla. Eksponuje swoje przywiązanie do etosu rycerskiego, czyli wierność,
honor i patriotyzm.
Makbet uważany jest za wzór średniowiecznego rycerza. Inni chwalą nie
tylko jego męstwo i dzielność, ale także etyczną doskonałość
|
Lady Makbet uznaje spełnienie obowiązku wobec Dunkana za największy
zaszczyt- swój i męża, dziękuje królowi za łaski, którymi ich obdarza,
manifestuje swoją pobożność.
Jest postrzegana jako ideał kobiety pięknej i cnotliwej.
|
Twarz wewnętrzna
|
|
Makbet po poznaniu przepowiedni po raz pierwszy mierzy się z myślami
o zbrodni, dotąd były one tylko jego fantazjami; nie dopuszczał do swojej
świadomości, że może zabić króla. Jest przerażony złem, które w sobie ukrywa
.
|
Lady Makbet pragnie odrzucić wszystkie emocje: kobieca łagodność i
wyrzuty sumienia, wzywa duchy ciemności, by pomogły jej w zrealizowaniu
czynu, który, czego bohaterka ma świadomość, jest niezgodna z naturą.
|
Relacje między małżonkami
|
|
Makbet uznaje swoją żonę za wspólniczkę, ma świadomość, że podziela
ona jego ambicje. Udziela ona mężowi rad, nakazuje mu ukrywanie prawdziwych
zamiarów, zaczyna planować zbrodnię.
|
Plakat filmu Makbet 2015 |
Lady Makbet jako femme fatale
Femme fatale to kobieta fatalna. związek frazeologiczny oznaczający kobietę przynoszącą mężczyźnie porażkę i zgubę. Zwrot ten jest zwyczajowo używany do opisania kobiet za przyczyną, których rozpadają się małżeństwa, także kobiet wykorzystujących swoją pozycję społeczną. Jest to kobieta świadomie zdobywająca, wykorzystująca i porzucająca mężczyznę.
Lady Makbet od samego początku pragnie, aby mąż został królem, ale żeby mogło to nadejść nie może mieć żadnych wahań. Musi się wyrzec swojej niewieściej natury, bo w innym przypadku taka dobra i uczynna kobieta nie może zdobyć władzy. Zabójstwa trzeba dokonać bez żadnych skrupułów.
Dąży do tego, by zostać królową, dlatego pomaga Makbetowi.Jest dobrą aktorką, nie powstrzyma się przed niczym. Jeżeli postąpi niegodziwie zostanie władczynią, będzie mieć władzę, pieniądze i szczęśliwe życie.
Nie wie jednak, że po zabójstwie jej życie diametralnie się zmienia. Pożerają ją wyrzuty sumienia. Nie może znieść myśli, że przyczyniła się do śmierci człowieka. Wie, że nie ma już odwrotu, chce zawrócić ze złej ścieżki, ale nie może. Próbuje walczyć z wyrzutami sumienia, ale ostatecznie przegrywa.
Co z tymi rękami? Czy już migdy nie będą czyste? Przeklęta plamo, precz! Ciągle odór krwi. |
Nie potrafi pogodzić się z tym, co uczyniła. Nie potrafi dłużej żyć, ponieważ wie, że na rękach ma krew niewinnego człowieka. Potrzebuje pomocy, ale nie może jej uzyskać. Zgrzeszyła tak mocno, że nie widzi już sensu dalszej egzystencji przepełnionej bólem, strachem i wyrzutami sumienia.
Popełnia samobójstwo.
Cechy dramatu szekspirowskiego na przykładzie Makbeta:
Cecha
|
Dramat Szekspira
|
Makbet
|
Źródła tematyki utworów
|
Szekspir pisząc swoje dzieła korzystał z podań, przekazów i kronik
historycznych, a także z utworów literackich, które istniały już wcześniej.
|
Szekspir czerpał z średniowiecznego podania o szkockim wodzu Makbecie
żyjącym w XI w. Korzystał z kroniki Anglii, Szkocji, Irlandii wydanej w 1577 r.
|
Budowa dramatu
|
Zachowuje zazwyczaj pięcioaktową budowę. Wydawcy Szekspira
wprowadzili w dramatach podział na akty i sceny.
|
Zbudowany z pięciu aktów.
Akt I ma 7 i zawiera zapowiedź przyszłych wydarzeń , przedstawieni są
bohaterowie, a także pokazane są
sprzeczne myśli głównego bohatera i przemiana jego postawy
Akt II ma 4 sceny i przedstawia pierwszą zbrodnię Makbeta
Akt III ma 6 scen i opowiada o drugiej zbrodni bohatera
Akt IV to 3 sceny , gdzie są przedstawione rządy Makbeta oparte na
strachu poddanych i przemocy wobec nich
Akt V mając 9 scen pokazuje upadek Makbeta
|
Koncepcja głównego bohatera
|
||
Głównymi bohaterami są zazwyczaj ludzie wysoko i szlachetnie urodzeni
tacy jak książęta, królowie czy wodzowie.
|
Makbet jest wodzem i tanem, czyli dziedzicznym naczelnikiem hrabstwa
Glamis
|
|
O postępowaniu bohaterów decyduje jakaś jedna, dominująca cecha
charakteru lub jeden rodzaj emocji czy obsesji, którą bohater jest owładnięty
np. zawiść, zazdrość, pragnienie zemsty, miłość, żądza władzy, gniew
|
Działania podjęte przez Makbeta są motywowane jedną dominującą cechą
charakteru- ambicją.
|
|
Losy bohaterów są skonstruowane
w taki sposób, aby przedstawić konsekwencję działania wywołane tą
jedną cechą , która bierze górę nad
bohaterami i nad którą
bohaterowie przestają panować.
|
Makbet chce zostać królem. Zabijając
prawdziwego władcę zaspokaja swoją ambicję, ale także staje się jej niewolnikiem.
Jego dalsze postępowanie jest konsekwencją początkowej ambicji, która z
czasem przekształca się w strach przed ujawnieniem zbrodni, którą dokonał.
|
|
Postacie ze świata nadnaturalnego
|
||
Wraz z postaciami realnymi występują postacie nadrealne. Oba światy i
ten realny, i nadzmysłowy równoważą się i tworzą jedną całość.
|
Postacie nadrealne to:
TRZY WIEDŹMY
CZAROWNICA HEKATE
DUCH BANKA
ZJAWY
|
|
Istoty nadrealne pozostają w ścisłym związku z bohaterem dramatu. Potęgują
i uwydatniają jego wewnętrzne niepokoje. Ich obecność wprowadza nadnaturalne
motywacje działań bohatera, które współistnieją z motywacją realną
|
Po spotkaniu z wiedźmami Makbet uświadamia sobie swoje pragnienia i
ambicje. Pod wpływem tego spotkania zmienia swoją postawę. Czarownice więc są
tak naprawdę jedynie projekcją pragnień Makbeta.
|
|
Akcja dramatu
|
||
Akcja budowana jest poprzez zestawienie szeregu faktów powiązanych z
osobą głównego bohatera. W miejsce jedności akcji pojawia się akcja wielowątkowa,
którą tworzą- wątek główny i określające go wątki poboczne, epizody.
|
Wątek główny to dzieje tytułowego Makbeta, natomiast wątki poboczne
to spotkania Lennoxa z Lordem scena zabójstwa Lady Makduf i jej syna.
|
|
Wątki realistyczne splatają się z wątkami fantastycznymi
|
Wątki fantastyczne to spotkania trzech wiedź i ich narada z czarownicą
Hekate.
|
|
Zabiegiem porządkującym akcję jest przedstawienie historii bohatera,
który traci kontrolę nad własnymi uczuciami. Siłą napędową akcji staje się
coraz bardziej obsesyjne działanie bohatera, które w ostateczności prowadzi
do jego klęski i zniszczenia go w
otaczającym świecie.
|
Ambicja i strach Makbeta prowadzą go do kolejnych zbrodni ,a jego czyny stają się powodem zbrojnego
wystąpienia Makdufa i Malkolma przeciwko niemu i w konsekwencji jego ostatecznej
klęski.
|
|
Rozwój akcji powodują różne postacie nadprzyrodzone, które mają wpływ
na decyzje i działania bohatera. Pamiętać jednak należy, że sposób działania przyjęty
prze bohatera zawsze uzależniony jest od jego własnego wyboru, ponieważ bohater
posiada wolną wolę.
|
||
Czas i miejsce zdarzeń
|
Szekspir swobodnie operuje czasem i miejscem zdarzeń
|
Miejsce zdarzeń:
Las Birhnam
Obóz w Forres
Dom Makbeta
Dom Makdufa
Pałac królewski w Anglii
Czas zdarzeń jest trudny do ustalenia. Z kronik historycznych wynika, że Makbet
panował 17 lat- 1039-1956
|
Nastrojowość i sposoby jej budowania
|
Nastrój niezwykłości, który powstaje przy współwystępowaniu świata
nadzmysłowego z realnym, obecność czarów i magii, szczególnych stanów
przyrody, pór dnia i „dziwnych” miejsc, w których rozgrywają się niektóre
wydarzenia.
|
Przedstawiony nastrój grozy, niepokoju i niesamowitości. Tworzą go:
- sceny z wiedźmami i czarownicą Hekate
-niepokojące miejsca takie jak mroczny las czy pustkowie
- zjawiska przyrody takie jak błyskawice, grzmoty, snujące się mgły
- nocna pora, która nie przynosi bohaterowi snu, to czas kiedy
popełnia on nowe zbrodnie
|
Warstwa językowa
|
||
Postacie dramatu posługują się zarówno językiem poetyckim jak i
prozaizmami czy nawet wulgaryzmami
|
Język poetycki:
Balsam dla zbolałych myśli,
To drugie danie na stole Natury,
Najposilniejszy składnik uczty życia.
Prozaizmy
Spotkałam babsztyla, żonę żeglarza.
|
|
Wprowadza do dialogów postaci wypowiedzi o charakterze sentencji (
zdania zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym
sformułowane w sposób wyrazisty i dogmatyczny przypominający formuły prawne)
i aforyzmów (trafne, zwięzłe, krótkie, najczęściej jednozdaniowe
sformułowania ogólnej prawdy o charakterze filozoficznym, psychologicznym,
moralnym, cechuje je metaforyczność, błyskotliwość , paradoksalność)
|
Wypowiedź o charakterze aforyzmu:
Krwawa nauka, którą chcemy dać światu,
Obraca się przeciw nam samym,
A puchar, w który wlaliśmy truciznę,
Bezstronną Sprawiedliwość właśnie nam
Do ust przytyka.
|
|
Istota tragizmu
|
||
Główny bohater ponosi klęskę, ale nie wynika to z działania
przeznaczenia. Źródłem klęski staje się najczęściej on sam, wyzwalając w
sobie siły i mechanizmy, nad którymi nie może panować. Wnosi w otaczający go
świat destrukcję, a siebie prowadzi do samozniszczenia.
|
Makbet uwiedziony swoją ambicją ulega przemianie ze szlachetnego i
walecznego wodza w skrytobójcę swojego władcy. Od tego momentu dalsze
postępowanie Makbeta jest już bezpośrednim wynikiem uruchomionego mechanizmu
zbrodni, a także uczuć, nad którymi bohater nie może panować np. lęk przed utartą
tronu
|
|
Działania podjęte przez bohaterów wywołują odwrotny skutek do
zamierzonego
|
Makbet pragnąc władzy tak naprawdę nic nie osiąga. Jego rządy są
oparte na strachu i przemocy, nie może doświadczyć radości z osiągniętego celu.
|
|
Bohater pomimo coraz większego uwikłania w mechanizm zemsty czy
rządy władzy, często nie traci świadomej oceny sytuacji jaką spowodował swoim
wyborem i działaniem.
|
Makbet zdaje sobie sprawę z tego jakiego dokonał wyboru i jakie są
jego konsekwencje. Posiadając wolną wolę nie potrafi już wrócić z obranej
ścieżki, nie widzi już dla siebie takiej możliwości.
|
ŚWIAT JAKO TEATR:
Idea świata jako teatru pojawiła się już w starożytności w filozofii Platona, Marka Antoniusza i Seneki.Szczególnie mocno eksponowana była w literaturze europejskiej w XVI i XVII w.
Metafora ludzkiego życia jako roli, którą każdy musi odegrać na scenie teatru świata świata obecna jest także w Makbecie. Wypowiedziana przez głównego bohatera przeczuwającego swój upadek nabiera szczególnego i tragicznego znaczenia. Ulotność, przemijalność i znikomość są według bohatera nieuchronną cechą wszystkich działań podejmowanych w ludzkim świecie, podobnie jak ulotna i nietrwała jest sztuka teatralna i gra aktorska. Makbet nie pragnąc zmienić już swojego życia wypowiada słowa, w których kwestionuje sens istnienia:
"ŻYCIE JEST JEDYNIE
PRZELOTNYM CIENIEM, ŻAŁOSNYM AKTOREM,
CO PRZEZ GODZINĘ PUSZY SIĘ I MIOTA
NA SCENIE, PO CZYM ZNIKA; OPOWIEŚCIĄ
IDIOTY, PEŁNĄ WRZASKU I WŚCIEKŁOŚCI,
A NIEZNACZĄCĄ NIC."
"ŻYCIE JEST JEDYNIE
PRZELOTNYM CIENIEM, ŻAŁOSNYM AKTOREM,
CO PRZEZ GODZINĘ PUSZY SIĘ I MIOTA
NA SCENIE, PO CZYM ZNIKA; OPOWIEŚCIĄ
IDIOTY, PEŁNĄ WRZASKU I WŚCIEKŁOŚCI,
A NIEZNACZĄCĄ NIC."
Wiliam Szekspir
(1664-1616)
Urodził się w miasteczku Stratford nad rzeką Avon. Ukończył
miejscową szkołę, później wiele czytał i zdobył sam rozległą wiedzą. W wieku 18
lat został mężem Anny Hathaway, z którą miał troje dzieci. Wyjechał do Londynu
z powodu kłopotów. Tam zainteresował się teatrem. Najpierw w nim pracował, a
później zaczął pisać na jego potrzeby. Zdobył wsparcie lorda Southamptona, w
jego domu mógł poznać światłość renesansowego życia, sztuki i literatury.
Nieudany spisek pod wodzą hrabiego Essexa zaćmił pomysłowość Szekspira (w
przeddzień planowanego zamachu na królową Elżbietę w teatrze odegrano
sztukę Król Ryszard II). Dopiero za rządów Jakuba I Szekspir ponownie
zdobywa sławę, lecz wkrótce przenosi się do rodzinnego Stratfordu i tam umiera.
źródła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Makbet
Wydawnictwo IBIS Kompendium Język polski Jadwiga Matoszko- Czwalińska
Wydawnictwo IBIS Kompendium Język polski Jadwiga Matoszko- Czwalińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz